Friday, February 5, 2010

bodoh sombong versus tak tahu

tadi ustad kat hukm terang pasal mazhab. die kate "kalau kite taknak ikut 4 mazhab yang sedie ade sekarang, kite sebenonye-membuat mazhab yang lagi satu"-->yang ne aku setuju le sangat. malah bukan satu lagi mazhab, malah beribu ribu mazhab. mane taknye weh, dah kolo ilmu tu nipih macam kulit epal, teterok ag kulit bawang, peh tu ase cam mazhab ne mengarut, try cube tafsir huku hakam dengan care sendiri, alamat masalah besarlaa jadinye. dan yang lebeh teruk, bile raamai yang dah percaye dengan jangan ikut2 mazhab, make beribu ribu kepala hutak mereka menafsir alquran dan sunnah dengan care sendiri. Dan kolo nak tau, mereke mereka yang support jangan ikut mazhab ne ade ramai o skang. panggil saje mereke- GTIM-yakni geng takmau ikut mazhab.

situasi ne menjadikan aku pelik. bukan sebab ape, sebab dah rase macam kite ne dekat sangat ngan kiamat. dah selalu sangat menyalahkan orang ulama dulu2. bukan ke itu satu petande kiamat??

sebenonye skang, aku nengok la, orang zaman sekarang ne bute ati(termasuk akula tu, hehe) sebab due pemboleh ubah ne,
1- orang sekarang bodoh sombong=>bermakne, cam orang sekarang, dilahirkan islam , belaja agak2 sekola renda, dah ade basicsikit2(tu pun ade gak yang seket2 tak ingat), dan selaluu diingatkan dengan rutinnye tentang agama ne.. jadi bile dah bosan, golongan ne cenderung kepade membuat sesuatu yang luar dari zahir(ang tak betolla kire)sebagai contoh ayat-"ala, bosan betolla ustad ne, asyik cite bende samee je" so, jadila diorang ne GTIM zaman sekrang. pendapat aku, mengong ape, dah tau ilmu tu seket, nak bodo somong pasai pa. bile ustad bagi kuliah, dengo la terperinci. ne belum agi denga ustad tu bebicare,ko da menyembang bagai, dengan alasan-ala, ne mesti bende2 biase ustad ne nak cite..suro wat baek..padehal tak denga lagi.....aduhai aduhai~cam aku jek ;)

2-orang sekarang yang betol2 jahil(taktahu)-golongan ne adela golongan yang memang tak tahu pasal agama kite...apelagi nak denga ustad2 cite pasal semayang la, ibadah la,sedekah jariahlaa, jangan arapla..sebab memang hati takkan tebukak untuk denga..silap -dorang memang takkan denga kecuali dengan hidayah Allah..di sinila peranan pendakwah..cite bab2 basic yakni iman yang ne aku tak tau la nak cte..

aku ase , 2 sebab ne la yang menjadi faktor agama kite maken tepeson sekarang. Yang dah tau, wat sambel lewa je, taknak berusaha tau lebeh..wat bodo..senanye bodo somo.Yang taktau, memang takkan dengala dengan nasihat, sebab basic pun dorang tak caye. Iman maa iman.. dan masalah orang islam adela pade no 1 tesebut. ramai yang ikut pattern ne ak negok.


kolo aku, hehe...aku masuk tang 2 2 ne pon boley asenye. sengal da sengal, bodo somong lak tu.taknak belajo...ewa emo lak beta..kite bincang len kali..anda ase camane??

No comments:

Post a Comment